A queue ? Never heard... - Reisverslag uit Harrogate, Verenigd Koninkrijk van Frans en Tony M - WaarBenJij.nu A queue ? Never heard... - Reisverslag uit Harrogate, Verenigd Koninkrijk van Frans en Tony M - WaarBenJij.nu

A queue ? Never heard...

Blijf op de hoogte en volg Frans en Tony

28 Augustus 2012 | Verenigd Koninkrijk, Harrogate

ZATERDAG 25 AUGUSTUS
Vannacht zijn we verdwaald in ons grote bed. Gelukkig vinden wij de sta-op-plaats nog op tijd voordat de ontbijt-tijd verstreken is. En geslapen als marmotten. Wij zijn helemaal uitgerust. Op naar de ontbijtzaal. Tony heeft zich voor deze gelegenheid in de juiste kleding gehesen, in stijl. Frans in een fris hemt en broek met vouw. En geurtje. (“Hemt”, is dat goed geschreven ? Ziet zo raar uit. Heb jij dat ook ooit?). Als eerste is er een innige Good-Morning procedure. Daarna begeleidt de butler (of is het een ober met butler-uitstraling en butler-allures) ons met kleine schreden en opgeheven neus naar onze plaatsen. Zijn immer aanwezige theedoek hangt echter nonchalant over zijn linker schouder en ik maar denken dat die over zijn onderarm moet. Aansluitend begint de dagelijkse conversatie weer:
“Tea or coffee…”, enzovoort . De rest van het gesprek weten jullie al. We zitten rechtop aan een schone, fris gedekte tafel met wit gestijfd (of is het gesteven. Wat gebruik ik maar moeilijke woorden) tafellaken, witte stoffen servetten, gepolijste glazen en tafelzilver met dikke handvaten, net zoals oma die vroeger ook had. De ontbijtkamer is een heldere kamer met veel ramen. In de hoek is een ronde erker, waar één table for two staat. Waarschijnlijk voor de grootste pief. Wij niet dus, getuige de auto’s op de parkeerplaats. Enkele van de tafels zijn nog maagdelijk schoon. Iedereen fluistert. We kunnen de nationaliteiten van de medebewoners niet eens bepalen. Het lijkt erop dat we niet hardop mogen lallen hier. Schubert of Mozart klinkt rustgevend en weldra verschijnt de koffie en de thee. Het breakfast-in-style kan beginnen. Het is weer genieten geblazen. Meneer en mevrouw Pief zijn inmiddels ook gearriveerd. Na enkele deuntjes van Amadeus herinner ik me, dat hij met zijn mes kloppend op zijn te krap gebakken bloedworst nors opmerkt: “Completely ruined”. Hij mag zeker wèl verstaanbaar praten…
Today heading for York. Na de ontbijtverwenning vertrekken we richting York. We zien voor York wegwijzers staan voor de P&R, Park and Ride met de bus. Dat was wel goed geregeld. Voor 5 pond mogen we parkeren en met de bus naar het centrum. Koopje. Alleen al parkeren in de stad was duurder. Trouwens parkeren kost hier overal poen. Bietsers. Inclusief plattegrond en reclames. Wij lopen de voorgestelde route van ons reisboek van de bib. Niet lang daarna zijn we al afgedwaald. De ene middeleeuwse straat uit, de andere in. Leuke winkeltjes hier, vindt Tony. (Waar niet.) We kopen geen prullaria, maar bezoeken wel het Castle-Museum en doen vele indrukken op van vroeger en herinneren ons aldaar de sixties and seventies. Wij willen thee drinken bij Betty’s Tearoom. Dé tearoom van York. We hoorden al in de bus van medepassagiers, dat het daar druk kon zijn, en dat was het ook. Zeker 100 personen in een lange rij netjes wachtend op hun thee-beurt. Naja, dan maar geen Betty’s. Wat die medepassagiers betreft, wij vroegen in de bus, waar we een plattegrond konden krijgen. Meteen was het gesprek met zessen gaande, waar we het beste naartoe konden, waat het goed was, en wat we niet moesten doen. Gezelli, die engelsen.
Ondanks dat het regent zien we op enkele plaatsen, groepjes dames met pin-hakken buiten onder de umbrella staan, schaars gekleed in uitgaans- of avondkleding, je weet wel, van die dunne jurkjes, kort of lang. Vreemd gezicht. Wat ze doen en waarom, ik heb het ze niet durven vragen en weet het dus nu nog niet.
Moe en mit pieng aan de veut terug naar de bushalte. Haasten hoeft niet, want de bus komt om de 6 minuten. Er staat al een rij wachtenden en het begint te regenen. Wij sluiten netjes aan. Gelukkig laat de coach niet lang op zich wachten en stopt promt voor onze neus. Nadat we als eerste ingestapt zijn begrijpen we de dodelijke blikken…
ZONDAG 26 AUGUSTUS
Onze laatste volle dag in Harrogate. Het kan niet op, we hebben alweer een super ontbijt, waar je een hele dag op kunt teren. Vandaag mag er wèl gelald worden, want er is een tafel van 8 gentlemen, die gisteren waarschijnlijk goed aan de whisky hebben geroken en vandaag hun leuke momenten herhalen voorzover dat mogelijk nog is. Mozart valt daarom uit vandaag.
We bezoeken today enkele intresting places van “The Dales”, en worden goed gesopt tijdens een walk in Darham. We weten in the meantime, dat er every day een shower te expecten valt en dat we niet melten.
Het wordt today verder nog car uitmesten, koffers arrangeren, een badje taken en lekker early between the sheets on one ear. Tomorrow begint de travel back home. I let nog from me hearen. CU.
Het engels gaat ons trouwens steeds beter af …

• 28 Augustus 2012 - 17:03

Lindsay:

Hebben jullie een sneaky foto gemaakt van die hoge pief?!?!

• 28 Augustus 2012 - 19:06

W+E:

Dat is dan weer jammer voor ons of vervolg je het verhaal nog verder? We keken uit naar jullie leuke berichten en leerden veel engelse woorden. We wensen jullie een fijne thuisreis met nog ellenlange verhalen in de toekomst uit Hulsberg en omstreken. Gr W+E